Mantik dari Sudut Pandang Fenomenologi Husserl

Oleh Farhan Nasir.
Muat turun fail PDF.

Abstrak

Sebelum saya mulakan makalah ini haruslah saya memberi pengenalan yang terhadap bagaimana penaakulan di dalam matematik dilaksanakan agar segala apa yang akan dibicarakan boleh difahami.

Contoh yang paling mudah yang selalu saya berikan adalah mengenai konsep nombor. Nombor genap dan nombor ganjil. Soalannya: adakah setiap nombor ganjil ditambah dengan nombor ganjil akan seringkali menghasilkan nombor yang genap? Jadi jikalau matematik dilihat sebagai satu disiplin yang empirik seperti disiplin “sains” mengikut takrifan sekarang maka tentulah saya akan menaakul dengan menambah nombor yang sebanyak mungkin untuk menunjukkan soalan itu benar jawapannya.

Namun persoalannya, perkataan seringkali itu digunakan untuk menunjukkan kebenaran secara menyeluruh. Menggunakan penaakulan empirik yang digunakan tadi dengan sebesar mana sekalipun nombor yang telah dicuba, misalkan berjuta, mendatangkan persoalan bagaimana pula dengan nombor ganjil yang selepas nombor yang berjuta itu? Barangkali apabila ditambah akan mendapat nombor yang ganjil.

Oleh itu, adalah kebiasaannya (hampir keseluruhannya) dalam disiplin matematik untuk menakrifkan setiap pernyataan yang dilontarkan dan memperjelaskan andaian-andaian daripadanya terlebih dahulu sebelum melalui proses penaakulan yang kemudiannya. Pertamanya sekali, mestilah perlu tahu apa itu nombor genap dan ganjil, bagaimana sifatnya, dll. Takrifan nombor genap dan ganjil yang biasa digunakan ialah masing-masing sebagai 2n dan 2n + 1, yang mana n ialah apa-apa nombor asli. Maka soalan itu tadi boleh ditulis semula sebagai: adakah setiap nombor berbentuk 2n + 1 ditambah dengan nombor berbentuk 2m + 1 akan seringkali menghasilkan nombor yang berbentuk 2p? Jadi dengan menggunakan beberapa aksiom di dalam matematik seperti aksiom Peano yang akan dijelaskan sebentar lagi, 2n + 1 ditambah dengan 2m + 1 bersamaan dengan 2(m + n + 1) yakni ianya berbentuk dan sama sifatnya dengan takrifan nombor genap tadi. Maka persoalan tadi dapat dijawab dengan seringkali dan bukannya dijawab dengan kes-kes yang empirik.

Maka (ringkasnya) persoalan Husserl: (1) bagaimana takrifan, andaian, dan aksiom di dalam matematik itu diperoleh? (2) apa perbezaan dan perkaitannya dengan kes empirik dan kes seringkali?

Baca selanjutnya:

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s